Køreprøven

Først når teoriprøven er bestået er det muligt at bestille din køreprøve. Vær opmærksom på, at der er ventetid på køreprøver.
Nogle dele af landet, især i de store byer, kan ventetiden være lang.

Selvom du har haft kørekort i mange år, så er de krav der stilles til din køreprøve ikke større. Du skal bestå på præcis de samme betingelser som de nye bilister.

Det er dog ikke nødvendigvis kun en fordel. Efter flere års kørsel har du helt sikkert fået en del uvaner og det kan være ret svært at “pille” dem væk.
Kørsel med en hånd på rattet og en på gearstangen, dreje på rattet med kun 1 hånd eller konsekvent hele tiden placerer sig i venstre vognbane uden grund er typiske fejl.

De fleste består ikke prøven pga. mangelfuld orientering, glemmer at orientere sig i de blinde vikler eller overser en højrevigepligt.

Derfor bør du tage det ganske alvorligt når din kørelærer insisterer på at du skal køre 90 minutter med ham
ca. 1-2 uger før selve køreprøven.
Jeg har ofte hørt sætningen: “Jeg har kørt bil i mange år så jeg behøver ikke øve mig”. Dét er den sikre vej til en ikke bestået køreprøve og de fleste kørelærere vil ikke tage dig som kunde uden denne kørsel.

Ved den praktiske prøve skal du, i en færdselssituation, kunne "genkende" f.eks. vejafmærkning og efterleve betydningen af disse.

Din lærer vil have rigeligt travlt med at gennemgå alt det du skal kunne og en gennemgang af kontrolstof er også nødvendigt. Prøven starter med dette og kan du ikke svare godt nok på disse spørgsmål kan prøven være slut allerede der. Prøven er så "ikke bestået" uden du har kørt en meter !

Herunder kan du læse de spørgsmål du skal kunne svare på til din praktiske køreprøve.

 

 

  • Kontakt til ratlås, tænding, elektrisk starter, rudevisker og -vasker, horn, lygter, blæser, elbagrude.
  • Kontakt til positionslys, fjernlys, nærlys, blinklygter og haveriblink. 

  • Speedometer og temperaturmåler
  • Kontrol for olietryk, elektrisk strøm, dørlukning, lys i lygter, herunder blinklys, parkeringsbremse, ABS-bremser
    og evt. kontrollys for airbags samt fejl i systemet.

  • Kontroller servovæske hvis bilen har servostyring.
  • Hjulene skal stå i ligeudstilling.
  • Hvis bilen har servostyring skal motor være tændt
  • Rul vinduet ned. Stil dig udenfor bilen og fat rattet.
  • Lige så snart rattet bevæges skal hjulene bevæge sig.

  • Bremsevæske mellem minimum og maximum mærke.
  • Pedalen må ikke kunne trædes helt  ned i bund, også når der trædes hurtigt og hårdt
  • Pedalen må ikke synke, mens den holdes nedtrådt ved konstant tryk.

  • Pedalen pumpes 3-4 gange.
  • Hold trykket på pedalen og start motoren. 
  • Hvis pedalen synker, er forstærkeren i orden. 

 

  • Motoren må ikke udvikle unødig røg og støj.
  • Motoren må ikke være tilsølet af udsivende olie.
  • Udstødningssystemet skal være tæt og sidde fast.
  • Motorolie skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde aflæst på oliepindens max. og min. –mærker eller efter instruktionsbogens anvisninger. 
  • Kølervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde bedømt efter instruktionsbogens anvisninger.
  • Sprinklervæske skal være påfyldt i tilstrækkelig mængde. 

 

  • Dæk skal have mindst 1,6 mm slidbane i hovedmønsteret. 
  • Dæk skal være monteret korrekt. 
  • Støddæmpere skal være virksomme ved alle hjul, bedømt ved, at bilen straks går til ro efter en kraftig påvirkning af støddæmperen.

 

  • Alle lygter skal kunne lyse og de skal være hele og rene.
  • Lygtepar skal have ens farve og lysstyrke.
  • Pærer skal være isat korrekt.

2 Positionslygter:

  • Hvidt eller gulligt.
  • Må ikke blænde.
  • Skal kunne ses på 300 m.

2 Nærlyslygter:

  • Hvidt eller gulligt
  • Må ikke blænde.
  • Skal oplyse vejen mindst 30 m.
  • Skal være asymmetrisk.
  • Skal have et fald på 1 % (10cm på 10m).

2 Fjernlyslygter:

  • Hvidt eller gulligt. 
  • Skal oplyse vejen mindst 100 m.
  • Skal have blå kontrollampe i instrumentpanel

 

2 baglygter:

  • Skal lyse rødt.
  • Må ikke blænde.
  • Skal kunne ses på 300 m.

3 stoplygter: 

  • Skal lyse rødt.
  • Skal lyse væsentligt kraftigere (mindst 3,5 gange) end baglygterne når der trædes på bremsepedalen.

Reflekser:

  • Skal være røde.
  • Skal være godkendte
  • Må ikke være trekantede.

 

  • Der skal være 6 blinklygter
  • Skal blinke 1-2 gange i sekundet.
  • Skal kunne ses i kraftigt sollys.
  • Havariblinket tænder alle blinklygterne.
  • Hvis blinklygterne blinker hurtigere end sædvanligt, er det normalt tegn på, at en eller flere blinklygter ikke virker.

 

  • Horn skal have en klar konstant tone.